PRESSEMEDDELELSE fra Dansk-Cubansk Forening, 28. oktober 2019

USA’s blokade mod Cuba er katastrofal for erhvervslivet i Europa og koster cubanerne dyrt

Der er brug for at gå fra ord til handling. USA’s blokade mod Cuba og den igangværende dramatiske stramning af den koster dyrt for den cubanske befolkning.

Politikere i mange lande – herunder i EU og i Danmark tager klart afstand fra USA’s ulovlige blokade, der er et sandt kvælertag på 11 millioner cubanere. Men et kvælertag må imødegås med handlinger – det rækker ikke kun med ord.

Cubas energiforsyning er under et hårdt pres, og det rammer både befolkningen i hverdagen, børn, syge og ældre samt produktion, transport og distribution.

Cubas indtægter fra turisme og eksport rammes af de nye stramninger af blokaden og ikke mindst aktiveringen af Helms-Burton-lovens kapitel III.

Internationale investorer og banker skræmmes fra at ‘røre ved’ Cuba af frygt for enorme bøder fra USA.

”Situationen er katastrofal” siger en europæisk erhvervsmand til nyhedsbureauet Reuters. ”Hver gang der anlægges en erstatningssag i henhold til Helms-Burton loven eller myndighederne i Washington straffer en bank for at bryde blokadelovgivningen er erhvervslivets reaktion, at det ikke er risikoen værd af gøre forretninger med Cuba”, beretter erhvervsmanden til Reuters.

Den danske udenrigsminister og lederen af EU’s udenrigstjeneste har i offentlige erklæringer lovet, at tage de nødvendige skridt for forsvare danske og europæiske erhvervsinteresser – og imødegå blokaden og konsekvenserne af aktiveringen af Helms-Burton lovens kapitel III. Men den aktuelle virkelighed viser, at disse løfter foreløbigt er tomme ord. Der er brug for handling nu!

Om mindre end to uger – den 6. og 7. november – er sagen om USA’s blokade mod Cuba på dagsordenen ved FN’s Generalforsamling. Det er tid at støtte Cubas krav om ophævelse af blokaden, og det er tid at omsætte denne støtte til konkret handling.